We gunnen elk dier en elke eigenaar een zo stressloos mogelijk bezoek aan onze kliniek. Daarom houden wij hiermee rekening in onze planning, in de manier waarop we de kliniek hebben ingericht en in onze persoonlijke benadering.
Planning
Het klinkt misschien gek, maar onze planning begint met de voorbereiding. We voorzien u graag van tips waarop u uw huisdier het beste kunt vervoeren naar onze kliniek. Vervolgens gaan we graag samen op zoek naar een geschikt bezoekmoment. Voor de meeste katten is het bijvoorbeeld niet prettig om geconfronteerd te worden met een hond en vogels kunnen op hun beurt zenuwachtig worden van katten.
Inrichting
Bij de inrichting van de kliniek hebben we goed nagedacht over de looproutes van balie naar wachtruimte en van wachtruimte naar de verschillende spreekkamers. Daarnaast hebben we plekken gemaakt waar verschillende soorten dieren het beste kunnen wachten. Wanneer u zich meldt bij de balie, laten we u graag weten waar u het beste met uw huisdier in onze wachtruimte kunt plaatsnemen.
Benadering
Met een goede planning en een geschikte inrichting zijn we er nog niet. Alles valt en staat bij de manier waarop we met uw dier omgaan. Een diervriendelijke benadering van katten betekent bijvoorbeeld, dat we een kat eerst even laten wennen aan de spreekkamer, waar we ook een ‘schuilmogelijkheid’ kunnen bieden. Grote (en/of angstige) honden behandelen we meestal op de grond in plaats van op de behandeltafel. Konijnen pakken we voorzichtig op of behandelen we ook op de grond om te voorkomen dat ze onverwacht een krachtige sprong maken en vallen.
Bovendien zijn twee teamleden van dierenkliniek Utrechtse Heuvelrug gespecialiseerd in gedrag. Tom Hendrikse is dierenarts en gedragsdeskundige voor honden en Monique Elmendorp is gedragstherapeut voor katten.